کد مطلب:231604 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:182

احتجاج حضرت رضا با جاثلیق
حضرت رضا (ع) فرمود: ای نصرانی اگر به انجیل تو با شما احتجاج كنم به نبوت حضرت رسول اقرار می كنی؟



[ صفحه 600]



گفت: مگر من می توانم مطالب انجیل را منكر شوم و یا آن را رد كنم، به خداوند سوگند هر چه در انجیل باشد قبول خواهم كرد ولو به ضرر من باشد.

امام رضا علیه السلام فرمود: اینك هر چه دلت می خواهد بپرس و جواب آن را بشنو، جاثلیق گفت راجع به نبوت عیسی چه می گوئی و درباره كتاب او چه نظری داری.

حضرت رضا علیه السلام فرمود: من به نبوت عیسی و كتاب او اعتراف دارم، و از آنچه به ملت خود مژده داد و به مطالبی كه حواریون آن حضرت ایمان و اقرار كردند ایمان دارم، و به نبوت هر عیسی كه نبوت محمد صلی الله علیه و آله و كتاب او را انكار كند كافر هستم.

جاثلیق گفت: مگر احكام را در حضور دو شاهد عدل نباید القاء كرد و به آن قطع پیدا نمود.

فرمود: چرا چنین است.

جاثلیق گفت: پس اینك دو شاهد عادل از غیر ملت خود را انتخاب كن، این منتخبین را باید ملت نصاری بشناسند، و دو نفر نیز از طرف ما كه نصرانی نباشند در این مورد داوری كنند، و ناظر بر گفته های ما باشند.

امام رضا علیه السلام فرمود: اكنون با انصاف سخن گفتی، آیا مرد عادلی كه در نزد عیسی از همگان مقدم بود از طرف من به عنوان شاهد قبول می كنی؟ جاثلیق گفت: آن كیست؟

امام رضا علیه السلام فرمود: درباره ی یوحنا دیلمی نظرت چیست؟

عرض كرد: به به از نزدیكترین دوستان مسیح سخن به میان آوردی.



[ صفحه 601]



فرمود: اكنون تو را سوگند می دهم كه یوحنا نگفت عیسی مرا به دین محمد عربی اطلاع داده و مرا مژده فرمود كه محمد بعد از وی ظهور می كند، و این مطلب را به حواریون خود نیز گفت، و آنها به محمد ایمان آوردند.

جاثلیق گفت: یوحنا این مطلب را از مسیح نقل كرده و به نبوت یك مردی مژده داده است، و از اهل بیت و وصی آن پیغمبر نیز خبر داده، و لیكن وقت ظهور و خصوصیات دیگر او را بیان نكرده تا ما آن را بشناسیم.

حضرت رضا علیه السلام فرمود: اگر كسی را بیاوریم و انجیل را بخواند و ذكر محمد و اهل بیت و امت او را در انجیل به شما نشان دهد ایمان می آورید؟

جاثلیق گفت: آری.

امام رضا سلام الله علیه به قسطاس رومی گفت: سفر ثالث انجیل را حفظ داری؟

گفت حفظ نكرده ام، در این هنگام متوجه رأس الجالوت شد و فرمود انجیل را می توانی بخوانی؟

گفت آری به جان خودم سوگند فرمود پس سفر سوم آن را قرائت كن، و اگر در آن ذكر محمد و اهل بیت و امت او هست گواهی دهید و اگر چنانچه گفته های من در آنجا نباشد گواهی ندهید.

در این هنگام حضرت رضا (ع) خودش سفر ثالث انجیل را قرائت كرد تا آنگاه كه به نام حضرت رسول صلی الله علیه و آله رسید توقف كرد و فرمود ای نصرانی به حق مسیح و مادرش تو را سوگند می دهم من عالم به انجیل هستم یا نه؟ گفت آری.



[ صفحه 602]



سپس مطالب مربوط به حضرت رسول و اهل بیت و امتش را قرائت كرد، و فرمود ای نصرانی در برابر قول مسیح چه می گوئی.

اگر انجیل را قبول نكنی عیسی و موسی علیهماالسلام را تكذیب كرده ای، و اگر منكر این دو شوی واجب القتل هستی، زیرا در این صورت پیغمبر و كتاب او را با خداوندی كه او را مبعوث كرده كافر شده ای.

جاثلیق گفت: من به مطالب واضح انجیل ایمان دارم.

امام رضا فرمود شما گواه باشید كه وی به انجیل اقرار و اعتراف كرد، سپس روی خود را به طرف جاثلیق كرد و فرمود اینك تو سؤال كن.

جاثلیق گفت بفرمائید حواریون عیسی (ع) چند نفر بوده اند، و دانایان انجیل چند نفر می باشند؟

امام رضا علیه السلام فرمود «علی الخبیر سقطت» حواریون عیسی دوازده نفر بودند كه افضل و اعلم آنها «لوقا» بود. و اما علمای نصاری سه نفر بودند: یوحنا اكبر دراج یوحنا در قرقیسا، و یوحنا دیلمی در زجان، و نام حضرت رسول و اهل بیت او و امتش در نزد او بوده است، و او امت عیسی علیه السلام را به ظهور آن حضرت مژده داد.

سپس فرمود: ای نصرانی به خداوند سوگند ما به آن عیسی ایمان داریم كه به محمد صلی الله علیه و آله ایمان آورده باشد، و به عیسی شما از جهت ضعفی كه در عبادت و روزه و نماز داشت اعتراض داریم.

جاثلیق گفت: علم و دانش خود را در مورد عیسی تباه كردی و خود را ناتوان در مورد عیسی نشان دادی، و من گمان می كردم امروز در میان ملت اسلام داناتر از شما



[ صفحه 603]



كسی نیست.

حضرت رضا (ع) فرمود: منظور چیست؟

جاثلیق گفت: تو گفتی عیسی مردی ضعیف بود و قدرت نداشت روزه بگیرد و نماز بخواند، در صورتی كه عیسی همواره روزه داشت و شب هرگز به خواب نمی رفت، او همواره صائم الدهر و قائم اللیل بود.

امام رضا علیه السلام فرمود: اگر مطلب این طور است پس عیسی برای كه روزه می گرفت و نماز می خواند.

راوی گوید: در این هنگام جاثلیق دم فروبست و نتوانست سخن بگوید.

حضرت رضا (ع) فرمود: ای نصرانی اكنون از شما سؤالی می كنم، گفت: سئوال كنید، اگر دانستم جواب می دهم امام (ع) فرمود: من مرده زنده كردن عیسی را منكر نشدم، و او به اذن خداوند مردگان را زنده می كرد.

جاثلیق گفت: تو قبلا این موضوع را منكر شدی و فرمودی: كسی كه مرده زنده كند و یا كر و كور و مبروص را شفا دهد شایسته عبادت است چون این نوع كارها از افعال خداوند است.

حضرت رضا (ع) فرمود: الیسع نیز مانند عیسی روی آب می رفت و مردگان را زنده می كرد و كوران را شفا می داد و امت او هرگز او را خدای خود نگرفتند و مورد پرستش قرار ندادند.

و حزقیل نیز همین افعال را بجا می آورد و سی و پنج هزار نفر را در یك روز بعد از آنكه مرده بودند زنده كرد، فاصله بین زنده شدن آنها تا روز مرگ آنها شصت سال طول كشیده بود.



[ صفحه 604]